Retorikk er kunsten å overbevise
Lær hvordan du lettere får gjennomslag for ditt budskap.
I vår digitale tidsalder med en overflod av informasjon og stor konkurranse, blir det viktigere enn noen gang å klare å formidle presist og relevant. Hvordan skreddersy din argumentasjon slik at du får andre til å lytte?
Mens presentasjonsteknikk handler om hvordan du fremfører noe, vil innsikt i retorikk gi deg smarte strukturer for å systematisere og rydde i innholdet ditt. Du blir tydeligere og mer spisset og lærer hvordan du skal skreddersy solide argumenter som overbeviser ditt publikum. Dette effektiviserer dine forberedelser, gir økt trygghet, og du skaper sterkere resultater.
Et kurs i retorikk gir stor nytte for alle som leder, selger, informerer eller presenterer, fordi gode presentasjoner starter med et tydelig budskap, og har en klar rød tråd. Spesielt stor gevinst gir det når avdelinger og team kommer sammen for felles trening.
Den retoriske kunsten har sine røtter tilbake til antikken og det gamle Hellas, og bygger på kunnskap og erfaringer fra de greske filosofene Sokrates, Platon og Aristoteles. De oppdaget at det var visse elementer som gikk igjen hos de som lyktes i å fremføre sin sak og få gjennomslag. Denne innsikten formulerte de som det retoriske fundament. Dette lever i beste velgående i vår tid og brukes av ledende politikere og næringslivsledere verden over.
Hvorfor? Fordi vi mennesker langt fra er så rasjonelle som vi liker å tro, og retorikk gir oss verktøy for å kunne balansere fakta og følelser. Eller sagt på en annen måte: Hvordan kan du kombinere logos, etos og patos på en smart måte? Aristoteles mente at disse tre elementene var gjensidig avhengig av hverandre og avgjørende for å kunne overbevise.
En taler som oppfattes som troverdig (etos) og kjenner saken (logos) godt, øker sjansen for å treffe med en følelsesmessig appell (patos).
Logos – logiske argumenter, fornuftsbasert, saklig.
Patos – emosjonelle argumenter appellerer til mottakernes følelser.
Etos – etiske argumenter – knyttet til avsenders karakter, troverdighet og verdier.
I tillegg gjelder det å skreddersy overbevisende innlegg med en klar rød tråd. Mange synes det er utfordrende å prioritere og kunne klare å formidle komplekse temaer på en forståelig og spennende måte. Hvordan presentere fagstoff slik at også mennesker utenfor den innerste sirkelen forstår og lytter, eller leser? Hvordan få med seg dem du leder, eller generelt få aksept for viktige budskap og anbefalinger som du har på hjertet?
På retorikkurs får du konkrete verktøy og relevant trening som hjelper deg til å formulere tydelige budskap og skreddersy ditt innhold til mottaker, slik at du står støtt og trygt i alle situasjoner der du ønsker å få gjennomslag.
Treningen tar utgangspunkt i oppskriften som ligger i de syv byggesteinene for retorikk.
Fundamentet i retorikk
1: Analysefasen. Hva er situasjonen, og hvilke retoriske problem gjør seg gjeldende? Hvem er mottaker, og hvilken troverdighet har jeg som taler? Hva vil jeg bruke som budskap og bygge innlegget mitt rundt?
2: Argumentasjonsfasen. Hvordan kan jeg best kombinere logos, etos og patos? Hvilken motstand kan jeg forvente å få for mitt forslag?
3: Disposisjonsfasen. Hvordan skal jeg best strukturere stoffet på en hensiktsmessig måte? Den klassiske retoriske disposisjonen gir deg vinnersvarene.
4: Formuleringsfasen.Her tar du en kritisk sjekk av ordvalget ditt, slik at du tilpasser stilnivået, unngår unødvendige faguttrykk og gjør innlegget ditt levende og fengende.
5: Memoreringsfasen. For mange er det spesielt krevende å holde muntlige innlegg foran et publikum. Du må ikke huske alt ordrett, men sørge for at du har eierskap til innholdet. Øving gjør mester, og den retoriske strukturen gjør ting lettere å huske. Unngå at PowerPoint blir din støttekrykke.
6: Fremføringsfasen. Det er her du har sjansen til å oppnå kontakt med ditt publikum. Hvordan kan du skape engasjement med din personlige energi og være bevisst ditt kroppsspråk, din stemmebruk og ditt valg av virkemidler?
7: Oppsummeringsfasen. Mange suser videre uten å ta seg den nødvendige tiden til å lære og evaluere. Hva fungerte? Gikk budskapet ditt hjem? Hva kan du endre og forbedre til neste gang?
Det fine med å øve i en trygg setting – slik du gjør på kurs – er at du kan teste ut ulike elementer uten annen risiko enn at du lærer av det. Det blir som en generalprøve før du skal møte beslutningstageren, kunden, sjefen eller hvem det måtte være.
På retorikkurset vies det god tid til konstruktiv tilbakemelding og refleksjon etter fremføringer, både fra kursleder og de andre deltakerne. Dette gir verdifulle innspill som du kan ta med deg tilbake til hverdagen, der de reelle tilhørerne kanskje er langt mer kritiske.
Kursgjennomføring
Mestringspilotenes retorikkurs ledes av Siri Blindheim. Kursene er praktisk rettet og oppgavefokusert med vekt på mestring, skreddersøm og oppfølging av deltakerne. Siri har et brennende engasjement for at du skal lykkes, og stiller med mer enn 20 års kursledererfaring, og omlag 800 gjennomførte kurs innenfor de fleste bransjer og nivåer.
Gjennom mangeårig samarbeid med Retorisk Institutt har Siri opparbeidet seg en unik erfaring og blant annet gjennomført kurs på NHOs landsdekkende lederprogram Female Future og Global Future.
Mestringspilotene tilbyr både åpne og bedriftstinerne kurs og kortere seminarer, digitalt eller fysisk. Tilbudet skreddersys til ulike grupper og kan tilpasses ønsket format og vinkling, og om ønskelig kombineres med presentasjonsteknikk og individuell coaching.
Hvorfor retorikkurs?
- Du knekker koden til kunsten å ovebevise, får relevant trening og konkrete verktøy
- Du lærer å formulere tydelige budskap og å utvikle overbevisende argumenter
- Du lærer en effektiv struktur for å bygge opp overbevisende innlegg, både muntlig og skriftlig
- Du lærer å vekke interesse hos publikum fra start og får tips til levende språkbruk
- Du vil mestre å holde en tale på sparket
- Du får tips til hvordan du kan tilpasse ditt stoff til ulike settinger og pitche når tiden er knapp
- Du utarbeider, fremfører og får konkret tilbakemelding på din egen presentasjon